ZOEKPLEIN - KINDERPLEINEN
|  | Kinderpleinen is een gratis startpagina voor het onderwijs, mede mogelijk gemaakt door adverteerders.
De website is er voor leerkrachten en leerlingen. | ZOEKEN op alle zoekpagina
|  | Let op! Bij Pleinderpleinen zijn ze niet voor kinderen afgeschermd en beveiligd. Voor Kinderpleinen echter wel behalve bij Google | MIDDELEEUWEN
|  | De Middeleeuwen was de tijd van bewustwording van eigen kunnen |
| Heel veel kleurplaten over huizen, kantoren en kastelen. | |
| ff geduld voor het laden van de juiste pagina's |
Stadsmuren, poorten en wachters
Handel, stank en afval.
Opkomst handel en steden.
met aarden wallen, dikke muren en grachten
Het is het mooist bewaarde voorbeeld van een Middeleeuwse stad in Europa.
Regels en wetten van een stad
Klinkt spannend... maar hoe ging dat eigenlijk?
|
| Uiteindelijk ontstond zo Den Haag. Een heel verhaal met "vervolg". | |
| Geestelijken
Edelen
Burgers
Platteland
De stad
Handel
Nijverheid
De katholieke kerk van de Digischool |
| Zee- en riviervaart brengen geld en dus macht voor gebiedsuitbreiding.
|
| Op deze site staan de 'stadsrechtsteden' alfabetisch en chronologisch gerangschikt met jaartal van verlening en de hoedanigheid van de verlener. |
| Webles: De West-Europese wereld: leenheerlijkheid en stad. Vul de ontbrekende woorden in. Zelfcorrigerende les. |
| Ga als spion onderzoeken welke steden het beste verdedigd kunnen worden. |
| Leuke site over Nijmegen met veel informatie. | |
| De tijd van Steden en Staten duurde van 1000 tot 1500 en hoort bij de Middeleeuwen. | |
| Het leefgebied breidt zich steeds verder uit! | |
| De schepenraad bestaat meestal uit twaalf schepenen.
|
| Zoek de link op en je hebt heel veel informatie |
| Hoe zag een Middeleeuwse stad eruit? En wie woonden er?
|
| Een aantal steden was sinds de oudheid onafgebroken bewoond gebleven |
| De kinderen krijgen informatie over het dagelijkse leven in die tijd en over allerlei zaken die een rol spelen bij stadsontwikkeling, zoals het ontstaan van stadsmuren, urbanisatie, etc. Er zijn verschillende lijsten met vragen die de kinderen kunnen beantwoorden. In de eindopdracht wordt hen gevraagd een collage te maken van zaken die een rol hebben gespeeld bij de stadsontwikkeling van Oldenzaal. G. 7-8
|
| Wat at men in die tijd?
Uit "Het verraad van Waternunen" |
| Officieel werd een nederzetting in de Middeleeuwen pas een stad als zij ook stadsrechten kreeg. |
| Mooie site met veel informatieover de stadsrechten en welke steden die kregen. | |
| Ontmoet verschillende personen uit die tijd en leef met hen mee in hun verhalen |
| Hier vinden we ook een prachtige uitleg over de drie standen.
Kijk ook vooral op de onderwerpen links voor nog duidelijker uitleg |
| Denk erom maak geen problemen! |
BURGERS & STEDEN & STAD in de Middeleeuwen - Andere pleinen Andere pleinen in deze categorie:
|
| Veel verzamelde werkbladen rond het thema adel & ridders en kastelen |
| Wat deden kinderen in de middeleeuwen? Je kunt meerdere quizen kiezen. |
| Over ridders en kastelen |
Prachtige afbeelding
Klik op het plaatje
Met trefwoorden voor uitleg
Met trefwoorden voor uitleg
Met trefwoorden voor uitleg
Met trefwoorden voor uitleg
Mooie afbeeldingen.
Klik het raan.
|
| Vanwege hun identieke ontstaanswijze hebben de jonge steden vaak hetzelfde uiterlijk |
| In deze opdracht maken de leerlingen op een creatieve manier kennis met de middeleeuwse stad. |
| Langs de handelswegen ontstaan de handelsplaatsen. |
| Een muur is een uit leem of steen opgetrokken bouwwerk dat een afscheiding vormt. | |
| De meeste nieuwtjes werden gewoonlijk mondeling doorverteld.
Vaan CBS. de Brug |
| Leuk in VERHAAL-vorm om de sfeer te proeven. |
| Ambachtsgilden waren organisaties waarin beroepsgenoten of groepen van beroepsgenoten |
| Hoewel de naam pas sinds de 8ste eeuw bekend is, kan men het bestaan van de instelling reeds in de 5de eeuw vaststellen. |
| Zo hadden apothekers, schoenmakers, bakkers en bierbrouwers ieder hun eigen gilde |
| Nijverheid in de Lage Landen (1300 - 1500) |
| Het zijn een paar hele mooie puzzels | |
| Spel voor groep 1/2/3 met als onderwerp het tijdvak Steden en Staten
| |